امتیاز مثبت
۰
 
جلسه دفاع از پایان نامه قرآنی در مشهد
جلسه دفاع از پایان نامه «آسیب‌شناسی روش‌های آموزش قرآن در مهدهای قرآن و کودک» در مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده علوم قرآنی مشهد برگزار شد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب: 8840
 
 
به گزارش پایگاه قرآنی_دانشگاهی ایحاء از مشهد، جلسه دفاع از پایان نامه «آسیب‌شناسی روش‌های آموزش قرآن در مهدهای قرآن و کودک» با نگارش تقی لزگی دانشجوی رشته علوم قرآن کریم در مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده علوم قرآنی مشهد برگزار شد.

این پایان نامه با راهنمایی دکتر محسن رجبی و داوری دکتر مجتبی نوروزی با نمره17/5 و درجه خوب در دانشکده علوم قرآنی مشهد پذیرفته شد.

در چکیده این پایان نامه آمده است:
آموزش قرآن به کودکان، یکی از حقوق واجب آنهاست. تعیین روش، محیط آموزش و معلّمان نقش بسیار مؤثّری در انس و شناخت کودکان از قرآن دارد؛ ازاین‌رو، در مراکز، مؤسسات و مهدهای قرآن شیوه‏‌های متنوّع آموزش قرآن در حال اجراست که محور عمده آنها آموزش روخوانی و روان‏خوانی قرآن، مفاهیم و حفظ آیات و سوره‏‌های کوتاه به کودکان در سنین قبل از دبستان است. به‏‌رغم موفقیت‏‌های کسب‏‌شده، آن روش‏‌ها و شیوه‏‌ها آسیب‏‌هایی نیز به همراه داشته است که یکی از مهم‏‌ترین عوامل آن، عدم شناخت از روحیات و توانایی‌های کودکان می‌باشد که خود در بستر تعدّد نهادهای صادرکننده مجوّز به آن مراکز و مؤسسات و نبود نظارت بر آنها ایجاد می‌گردد. از آنجا که شناخت آن آسیب‏‌ها و استفاده از روش‏‌های مناسب با روحیات و توانایی‏‌های ذهنی و جسمی کودکان ضرورت داشته و عدم توجه به آن منجر به خستگی و دلزدگی کودکان از این راهنمای سعادت بشری می‌گردد، در پژوهش حاضر، که با نگاه آسیب‌شناسانه و استفاده از مکتوبات و تحقیقات میدانی صورت پذیرفته، ابتدا چشم‌‏اندازی از مهم‏‌ترین محتوا و روش‏‌های آموزش قرآن به کودکان در مهدهای قرآن و کودک به همراه ویژگی‌ها و شیوه‌های عملی آن ارائه گردیده، سپس به ذکر آسیب‌های موجود در این زمینه پرداخته و پس از آن، نواقص و مشکلات هر روش به تفکیک بیان شده است. در پایان هم روش‌های استاد محسنی و طرح جوادالأئمه (عليهم السلام) که منطبق با روحیات و توانایی‌های کودکان می‌باشد و طرح آموزش زبان قرآن که برگرفته از سیره نبوی می‌باشد، به شرط تشریح شیوه‌های عملی آن و تلفیق آن با شرایط و امکانات روز، به عنوان روش‌هایی که جهت استفاده در مهدها مناسب می‌باشند معرفی شده و مشخص شد که لازمه کاهش آسیب‌های آموزش قرآن در مهدها، تعیین نهاد متولی این امر و داشتن عزم جدی در رسیدن به ساختار و محتوای استاندارد و هماهنگ در مهدها می‌باشد.
Share/Save/Bookmark