امتیاز مثبت
۰
 
برگزاری نشست اخلاقی با موضوع سبگ زندگی امام راحل از سوی دانشکده علوم قرآنی اصفهان
به همت بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی اصفهان نشست اخلاقی به صورت مجازی با موضوع سبگ زندگی امام راحل در سامانه رایلایو برگزار شد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۱۷
کد مطلب: 10976
 
برگزاری نشست اخلاقی با موضوع سبگ زندگی امام راحل از سوی دانشکده علوم قرآنی اصفهان
 
به گزارش پایگاه قرآنی دانشگاهی ایحا از اصفهان، به همت بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی اصفهان نشست اخلاقی به صورت مجازی با موضوع سبگ زندگی امام راحل(ره) با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسن طالب پور، نماینده ولی فقیه در لشگز 8 نجف اشرف استان اصفهان در سامانه رایلایو برگزار شد.
در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین طالب پور ضمن تسلیت به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی(ره) گفت: در سال های اخیر و بعد از رحلت حضرت امام خمینی(ره) در برنامه هایی که برای یادمان امام برپا می شد بیشتر بعد سیاسی امام مطرح می شد و مردم با بعد سیاسی امام آشنا می شدند، هر چند بحث از بعد سیاسی امام، هم در ایجاد انقلاب و هم در استمرارش کاربردی بود اما در این سال ها، دیگر ابعاد زندگی امام مورد غفلت قرار می گرفت مخصوصا بری نسل جوان ما البته توجه به ابعاد سیاسی امام طبیعی بود، چون امام یک شخصیت سیاسی و رهبر اجتماعی بود و انقلاب را ایجاد کرد اما بحث ما اینجا سیره عملی امام خمینی(ره) است، البته توحه به این نکته مهم است که اصلا چرا امام انقلاب کرد و چه انگیزه ای از این انقلاب داشت؟
نماینده ولی فقیه در لشکر هشت نجف اشرف استان اصفهان اظهار کرد: امام قیام خود را بر ۳ هدف و شعار اسلام خواهی، استبدادستیزی و استقلال طلبی استوار کرد.
وی ادامه داد: در دوران پهلوی شاخصه های حکومت پهلوی دین ستیزی، استبداد و زور گویی و بیگانه پرستی بود و امام متناسب با شرایط جامعه آن روز و در مقابل شاخصه های حکومت پهلوی اهداف و شعارهایش را انتخاب نمود.
حجت الاسلام والمسلمین طالب پور افزود: امام از همان ابتدا امید و نگاهش به خدا بود، تنها از خدا کمک می خواست، یاد خدا و محبت خدا را بر خود لازم می دانست و هیچگاه از خدا و معنویت فاصله نگرفت؛ یاران امام می گفتند: ما هیچگاه از امام گناه کبیره مشاهده نکردیم.
وی گفت: امام از قدرت ایمان بالایی برخوردار بود با اینکه سخت ترین شرایط را تحمل می کرد. ۱۳ سال تبعید را تحمل کرد. امام در دوره جوانی به تزکیه نفس پرداخت و در آغاز دوره پیری انقلاب کرد. پیری بر امام غالب نشد و امام تقریبا در ۶۰ سالگی تازه انقلاب کرد و این به خاطر توکل و اتکا و قدرت ایمان ایشان بود.
حجت الاسلام والمسلمین طالب پور خاطرنشان کرد: امام همیشه در سخنرانی های خود سه نکته را بیان می کرد، کار برای خدا، کار با یاد خدا و کار با توکل و اعتماد به خدا. قیام و مبارزات و رهبری امام براساس همین سه محور بود. تمام کار های امام رنگ خدایی داشت و استناد میک رد به آیه شریفه (قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا مثنی و فردی...).
وی بیان داشت: امام فرمودند: قیام مردم ایران قیام برای خدا بود. امام هیچگاه از خود تعریف نکرد و همیشه می فرمود خدا پشتوانه این نظام است و این مردم بودند که انقلاب را همراهی کردند.
نماینده ولی فقیه در لشگز 8 نجف اشرف استان اصفهان اظهار داشت: امام در تمام دوران زندگی تهذیب نفس داشت، حتی زمانی که رهبر جامعه شدند اگر می دیدند در جلسه ای مسئولی می خواهد غیبت کند با او برخورد می کردند، امام از اخلاص بالایی برخوردار بود، هیچگاه خودستایی نمی کرد و حتی اگر کسانی می خواستند از ایشان تملق کنند اجازه نمی داد.
وی ادامه داد: امام با اینکه از قدرت علمی زیادی برخوردار بود ولی رساله عملی نداشت، بعدها که از ایشان خواستند رساله عملیه بنویسد امام در ابتدای رساله خود نوشت عمل به این رساله بر شما جایز است؛ امام در تمام مراحل زندگی عبادت خدا برایش مهم بود و اولویت اول را داشت، مقید به مستحبات بود، مقید به قرائت قرآن بود. طوری که بیان شده امام در دوره جوانی هر ۳روز یکبار قرآن را ختم می کردند و در ماه رمضان هم همینطور. در دوران پیری هم در ماه رمضان ۳ بار قرآن را ختم می کردند با آن همه کار و مشغله که داشتند.
وی با بیان حساسیت امام بر روی نماز اول وقت، گفت: امام اهل دعا، زیارت عاشورا و توسل بود. در دوران تبعید در نجف هر شب به زیارت امام علی(ع) می رفت. امام روح مردمی و خدمتگزاری داشت. امام علاقه و توجه خاصی به نیازمندان داشت. برای ملاقات با مردم وقت می گذاشت. امام متواضع و فروتن بود. احترام به پدر و مادر و بزرگترها، خط قرمز امام بود. امام هیچگاه از چیزی نترسید اطمینان و توکل قوی به خدا داشت.
حجت الاسلام والمسلمین طالب پور گفت: زمانی که عراق به ایران حمله کرد «از نخست وزیر وقت نقل شده»: وقتی این خبر را به امام دادیم امام فرمودند: دزدی آمده و سنگی انداخته است. و امام حتی ذره ای ترس نداشتند، چون تنها از خدا می ترسیدند.
وی بیان کرد: دیگر ویژگی امام ساده زیستی ایشان بود، امام شبیه یک طلبه عادی زندگی می کرد، امکانات منزلش حداقل امکانات بود، غذای امام ساده بود و درآمد زندگی امام از اجازه زمین پدری ایشان بود و امام تا آخر عمر در خانه اجاره ای زندگی کردند. شاید این سؤال پیش بیاید که چرا حسینیه جماران در یک منطقه خوش آب و هوای تهران هست این با ساده زسیتی امام مغایرت ندارد؟ در جواب باید گفت امام به علت بیماری قلبی که داشتند و تنها بیمارستان قلب در منطقه جماران بود به ناچار آنجا ساکن شدند. با این سیره و روش حضرت امام در تمام ابعاد می توان برای امام تعبیر تالی تلو معصوم را به کار برد(یعنی کسی که معصوم نیست ولی تا یک قدمی عصمت پیش رفته است). پس می توان در دوران غیبت هم تا مرز عصمت پیش برویم و صحبت مقام معظم رهبری هم همین است، امام خمینی(ه) به ما ثابت کرد که می توان در دوران غیبت هم تا مرز عصمت پیش رفت.

بخش پرسش و پاسخ دانشجویی
سوال: بعضی افراد (که عموما درس خوانده های حوزه علمیه هستند) مطرح می کنند بحث خود حکومت تا قبل از تاسیس حکومت حضرت مهدی(عج) در کجا آمده که باید حکومت اسلامی شکل بگیرد و طبق شعار هایی که در انقلاب هم داده می شود نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی امام دنبال این نبود که ایران تنها را اسلامی کند بلکه بحث از جهانی شدن اسلام را مطرح می کند؟
پاسخ: این بحث تشکیل حکومت در دوران غیبت آیا جایز هست یا نیست، واجب است یا نه؟ افراد کمی هستند که اصل این قضیه تشکیل حکومت در دوران غیبت را قبول نمی کنند. ولی ما وقتی به منابع دینی مان رجوع می کنیم، می بینیم حکومت یک امر ضروری است و طبق فرمایش بزرگان ما امام خمینی(ره) و مرحوم آیت الله مدرس که فرمودند دیانت ما عین سیاست(در بحث منظور حکومت) ماست اینکه امر حقیقی و واقعی است. می بینیم که دین و سیاست(حکومت) لازم و ملزوم هم هستند و از هم جدا نمی شوند چون خیلی از احکام دینی و الهی بدون حکومت الهی قابل اجرا نیست. مثلا خداوند در سوره حج می فرماید: (اذ مکناهم فی الارض اقاموا الصلاه...) نماز اگر بخواهد در جامعه اقامه شود نیاز به حکومت دارد. امام فرمودند: نماز اولین نشانه حکومت صالحان است و اگر بخواهد اقامه شود و فرهنگ شود در جامعه، نیاز به حکومت دارد و یکی از برکات انقلاب ستاد اقامه نماز در کشور است. طبق آیات و روایات که به ما رسیده به مسئله برپایی حکومت اسلامی در دوران غیبت اشاره شده مثلا در آیه مذکور گفته شده: مومنین وقتی به قدرت رسیدند باید حکومت تشکیل دهند .وقتی که حکومت اسلامی در مدینه شکل گرفت آیه (اطیعو الله و اطیعواالرسول و اولوالامر منکم ....) نازل شد. و اولو الامر در آیه مصداق هر فردی است که در طول خدا و پیغمبر قرار گرفته و اطاعت از او واجب است.
سوال: بعضی گفته اند ما حکومت امام را قبول داریم ولی حکومت حاضر را قبول نداریم چون شیوه مدیریت رهبری با امام خمینی(ره) متفاوت است؟
پاسخ: حرف این افراد تنها یک ادعا است. شرایط زمانی امام با شرایط امروز متفاوت بوده همانطوری که شرایط زمان حضرت رسول(ص) با شرایط امیرالمؤمنین(ع) متفاوت بود و این باعث می شد که رفتارها طبق شرایط متفاوت باشد. امام ده ها نفر مثل شهید بهشتی، رجایی و... داشت اما مقام معظم رهبری امروز تنهاست.
سوال: گفته شده بین آیت الله بروجردی و امام خمینی(ره) اختلاف بوده است؟
پاسخ: بین امام و آیت الله بروجردی تنها یک اختلاف سلیقه بود. آیت الله بروجردی آن زمان شرایط را برای انقلاب مناسب نمی دیدند. به خاطر قدرت حاکمیت، حمایت حاکمیت از بیگانگان و خفقان موجود که مردم را می کشتند اما با اصل مخالفت با این استبداد با امام خمینی(ره) هم عقیده بودند و هیچ گونه اختلافی بین این دو بزرگوار دیده نمی شد. و امام هم بعد از وفات آیت الله بروجردی چند سالی صبر کردند و با سخنرانی ها، پیام ها و اهداف خود را به مردم رساندند و اعتماد ملت را جلب کردند و وقتی دیدند مردم همراه ایشان هستند قیام کردند تا این انقلاب موفق شد.
Share/Save/Bookmark