امتیاز مثبت
۱
 
حجت الاسلام میر شفیعی تبین کرد:
چرا حضرت علی(ع) در مقابل غاصبین ولایت قیام نکرد؟
کارشناس معارفی حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به تبیین دلایل خانه نشینی ۲۵ ساله حضرت علی علیه السلام و سکوت حضرت در برابر غاصبان ولایت پرداخت.
تاریخ انتشار : شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۳
کد مطلب: 8590
 
چرا حضرت علی(ع) در مقابل غاصبین ولایت قیام نکرد؟
 
به گزارش پایگاه قرآنی - دانشگاهی ایحاء به نقل از آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام، حجت‌الاسلام میرشفیعی، در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به مبارزه ائمه معصومین علیهم السلام با جریان‌های نفاق گفت: حضرات معصومین هر یک به‌نوبه خود در دوران امامتشان با منافقین مبارزه کرده‌اند که جریان‌های تاریخی حضرت علی، امام حسن، امام حسین علیهماالسلام و... شاهد بر این مدعاست و تا امروز نیز جریان نفاق در جامعه اسلامی وجود دارد و جبهه مؤمنین در حال مبارزه با آن‌ها هستند.

وی با بیان اینکه سؤال نمودن امری مناسب و ارزشمند است مشروط بر اینکه این سؤال کردن‌ها جهت افزایش علم و بصیرت باشد، گفت: اگر سؤال در راستای وارد نمودن خدشه و تخریب ارزش‌های دین باشد کاری مذموم و ناپسند و نشان‌دهنده خباثت درونی افراد است.

سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: یکی از سؤالاتی که همواره مردم جاهل و نادان از حضرت علی علیه‌السلام می‌پرسیدند این بود که چرا حضرت برای احقاق حقوق خود بعد از رحلت رسول خدا(ص) قیام نکردند و دست به قبضه شمشیر نبردند، درحالی‌که ایشان فردی بسیار شجاع، قدرتمند، فاتح جنگ‌ها و پرچم‌دار سپاه اسلام در مقابل کفار و مشرکان و منافقان بودند.

حجت‌الاسلام میرشفیعی خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند چرا حضرت در ماجرای سقیفه کوتاه آمدند و حق خود را از غاصبین و ظالمین نگرفتند؟ در این باره حضرت جواب‌های متعددی به سؤال‌کنندگان و منتقدین داده‌اند که یکی از آن جواب‌ها این است که حضرت فرموده‌اند اگر دست به شمشیر می‌بردم عده‌ای می‌گفتند به دنبال کسب مقام و ریاست هست و اگر سکوت می‌کردم عده‌ای می‌گفتند از مرگ هراس دارد؛ اما این‌ها حرف‌های باطل است؛ چراکه من نه به دنبال ریاست بودم و نه از مرگ هراسی دارم.

وی در ادامه گفت: حضرت علی علیه‌السلام صاحب علم اولین و آخرین و وارث انبیای الهی بودند و سؤال‌کنندگان نیز به خاطر بی‌معرفتی و جهالت درصدد سؤال بودند، درحالی‌که حضرت بارها در طول سی سال عمر خود بعد از رحلت رسول خدا(ص) تأکید می‌کردند که من مظلوم بودم و در حق من ظلم صورت گرفت.

حجت‌الاسلام میر شفیعی خاطرنشان کرد: عده‌ای سؤال می‌کردند که پس چرا حضرت همان موقع قیام نکردند که حق خود را پس بگیرند که این سخن به گوش حضرت علی علیه‌السلام رسید و حضرت دستور دادند مردم به مسجد بیایند و جواب خود را بشنوند. حضرت در جمع مردم فرمودند: حال که این سؤال را مطرح نموده‌اید جوابش را نیز بشنوید، اگر من صبر کردم و دست به قبضه شمشیر نبردم و ۲۵ سال خانه‌نشینی را ترجیح دادم، به خاطر این بود که اقتدا نمودم به انبیای عظام الهی و آن‌ها را اسوه و الگوی خود قرار دادم که اولین آن‌ها حضرت ابراهیم (ع) و آخرین آن‌ها نبی گرامی اسلام بود.

وی یادآور شد: حضرت در تبیین این نکته خطاب به مردم گفت که ابراهیم(ع) به قوم خود گفت از شما جدا می‌شوم و عزلت می‌گزینم و شمارا رها می‌کنم، حال اگر شما سؤال‌کنندگان بخواهید به ابراهیم(ع) انتقاد داشته باشد کافر شده‌اید و اگر عذر ابراهیم(ع) را به‌عنوان پیامبر خدا قبول نمایید من به‌عنوان وصی پیامبر اولی نسبت به داشتن عذر هستم و عذر من پذیرفته تر هست، چراکه پیامبر باید به دنبال مردم برود درحالی‌که امام حکم خانه کعبه دارد و مردم باید به دنبال امام بیایند.

حجت‌الاسلام میر شفیعی خاطرنشان کرد: حضرت علی علیه السلام در ادامه اسامی پیامبرانی همچون لوط(ع)، یوسف(ع) … را نیز شمرد و درنهایت با نام بردن از اسم رسول خدا گفت که نبی گرامی اسلام اسوه من هستند و زمانی که ایشان از شر قوم خود شبانه از مکه فرار نمودند و به غار پناه بردند، درحالی‌که ۴۰ مرد جنگی می‌خواستند ایشان را به قتل برسانند حال اگر بگویید پیامبر(ص) بدون بهانه فرار کرد که کافر شده‌اید و اگر عذر رسول خدا را مبنی بر حفظ جان قبول نمایید، عذر من نیز به‌عنوان امام پذیرفته است.
Share/Save/Bookmark