امتیاز مثبت
۰
 
با حضور معاون آموزشی دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه انجام شد؛
برگزاری سومین دوره ارتقای علمی آموزشی مربیان و تعالی روحانیون در کرمانشاه
سومین دوره ارتقای علمی آموزشی مربیان و تعالی روحانیون در کرمانشاه با حضور معاون آموزشی دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه برگزار شد.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب: 10085
 
 
به گزارش پایگاه قرآنی دانشگاهی ایحا از کرمانشاه، دکتر صمد اسمی معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه به عنوان مدرس سومین دوره ارتقای علمی آموزشی مربیان و تعالی روحانیون در کرمانشاه، روش تدریس نهج البلاغه را برای شرکت کنندگان این دوره تشریح کرد.
این دوره آموزشی ویژه ارتقاء اساتید، مربیان و تعالی روحانیون و طلاب علاقه مند بوده و توسط دایره تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی قرارگاه منطقه ای غرب نزاجا در کرمانشاه برپا شد.
دکتر اسمی در این جلسه ضمن تبریک میلاد باسعادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) و هفته وحدت به جایگاه و اهمیت نهج البلاغه اشاره کرد و افزود: مربیان و مدرسان نهج البلاغه، همان گونه که خدواند سبحان در قرآن وعده داده است که در روز قیامت پیامبر اکرم(ص) از امت خود شکایت خواهد کرد که قرآن مهجور است، بنده عرض می کنم، نهج البلاغه که فرزند قرآن است نیز مهجور است. اگر فرهنگ نهج البلاغه خوانی و تدبر و فهم و عمل به آن در جامعه تحقق یابد بسیاری از معضلات و مشکلات جامعه اسلامی حل خواهد شد.
وی ادامه داد: نهج البلاغه یک کتاب همگانی است و برای همین جرج جرداق که یک اندیشمند مسیحی است، آن را ۲۰۰ بار خوانده است. ابن ابی الحدید معتزلی شرح خوب و تقریبا جامعی بر آن نوشته است. نهج البلاغه چون از میان کتب حدیثی اصیل و دست نخورده باقی مانده است ارزش مطالعه و تحقیق و پژوهش در آن را دو چندان می کند.
معاون آموزشی دانشکده کرمانشاه در ادامه به معرفی آثار پیشینیان درباره نهج البلاغه پرداخته و آن را کافی ندانست و تحقیق و پژوهش در آن را وظیفه همه مسلمانان بیان کرد و درباره روش تدریس نهج البلاغه گفت: به دو روش می توان به تحقیق و تدریس درباره نهج البلاغه پرداخت.
وی خاطرنشان کرد: روش اول، روش ترتیبی است، که در این روش به ترتیب خطبه ها، نامه ها و حکمت ها به تبیین و شرح و تفسیر آن می پردازند در این روش توصیه می شود از آخر به اول از حکمت ها و کلمات قصار شروع شود و روش دوم، روش موضوعی است که در این روش موضوعات مختلف مثل خداشناسی، فلسفه بعثت پیامبران و ضرورت امامت و خلافت و بسیاری دیگر از معارف و احکام به صورت یک موضوع بررسی و دیدگاه امام(ع) شرح و تبیین می گردد.
دکتر اسمی ادامه داد: اما بهترین روش فهم و بیان نهج البلاغه روش تلفیقی یعنی ترتیبی ـ موضوعی است. یعنی محقق باید از موقعیت صدور کلام امام(ع) و شرایط جامعه و حکومت و به ویژه مخاطبان آن زمان شناخت لازم و کافی داشته باشد که خطبه ها و نامه های امام(ع) در چه شرایطی صادر شده است و آن را خوب بفهمد و در مرحله بعد در تحقیق موضوعی از آن استفاده کند.
وی افزود: امام(ع) به عنوان طبیب الهی و حکیم دانا و توانمند، امراض جامعه را به درستی تشخیص داده و داروی شفابخش متناسب با آن را عرضه نموده است؛ به عنوان نمونه اگر دنیا و دنیاگرایی از نگاه امام(ع) اینقدر مذموم و نکوهش شده است، به خاطر این است که خیلی از افراد که سابقه ای در اسلام داشتند ولی بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) حبّ دنیا و دنیاگرایی و ریاست طلبی آنان، هم مسیر زندگی خودشان را تغییر داد و هم اتحاد جامعه اسلامی را به تفرقه مبدل کرد. بنابراین برخی از معضلات و مشکلات صدر اسلام در جامعه ما نیز وجود دارد، بیان امام علیه السلام راه گشا خواهد بود.
دکتر اسمی در ادامه به برخی از موضوعات نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: مدرسان و مربیان نهج البلاغه، معارف و حقایقی که در نهج البلاغه ارائه شده است با هیچ مکتبی، با هیچ مذهبی و با سخنان هیچ اندیشمندی قابل مقایسه نیست. عرض می کنم با تمام آنها می توان به وسیله نهج البلاغه مناظره و مباحثه کرد و این حرف حقی است «اگر بیان امام(ع) و نهج البلاغه نبود برخی از آیات قرآن کریم بدون تفسیر و تبیین می ماند».
وی ادامه داد: خداشناسی که در نهج البلاغه ارائه شده است، در هیچ مکتب و مذهبی این گونه ارائه نشده است و بی نظیر است. حقیقتا، فوق کلام المخلوق و دون الکلام الخالق است «مَعَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ لَا بِمُقَارَنَةٍ وَ غَيْرُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ لَا بِمُزَايَلَةٍ(خطبه/۱)، خداوند با همه چیز است نه این که قرین و هم نشین آن باشد و با همه چیز فرق دارد نه این که زائل و جدا از آن باشد» و درباره یکتا و یگانگی خداوند فرموده است «الْأَحَدِ لَا بِتَأْوِيلِ عَدَد»(خطبه/۱۴۷)؛«كُلُّ مُسَمًّى بِالْوَحْدَةِ غَيْرَهُ قَلِيل»(خطبه/۶۵). این همان تفسیر آیه شریفه « قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد» است، یعنی وحدت خداوند سبحان وحدت عددی نیست چون عددِ یک، کم، نقصان و قلّت است در مقابل کثرت، بنابراین هر چیزی را به جز خداوند یک و تنها بنامید کم و قلّت است. اما یکتایی خداوند یعنی واجب الوجود، بی همتایی، نامحدود بودن، لایُدرک و لایُوصف است.
معاون آموزشی دانشکده کرمانشاه گفت: موضوع دیگر که در نهج البلاغه مطرح است، ضرورت خلافت، امامت و جانشینی است، امام(ع) بعد از بیان فلسفه نبوت، خلافت و جانشینی انبیاء(ع) را به عنوان یک ضرورت دینی و اصول بنیادی مطرح کرده است که تمام انبیاء(ع) از آدم تا خاتم به این اصل پایبند بوده اند که برای خود جانشین و خلیفه انتخاب کنند.
وی افزود: امام(ع) فرمود «هم خداوند سبحان بشریت را بدون نبی مرسل و کتاب فرستاده شده و حجت لازم و راه های استوار رها نکرده است، « لَمْ يُخْلِ اللَّهُ سُبْحَانَهُ خَلْقَهُ مِنْ نَبِيٍّ مُرْسَلٍ أَوْ كِتَابٍ مُنْزَلٍ أَوْ حُجَّةٍ لَازِمَةٍ أَوْ مَحَجَّةٍ قَائِمَة»؛ هم انبیاء علیهم السلام این امر خطیر را بر عهده داشته اند، در فراز دیگر امام(ع) فرمودند: «خَلَّفَ فِيكُمْ مَا خَلَّفَتِ الْأَنْبِيَاءُ فِي أُمَمِهَا إِذْ لَمْ يَتْرُكُوهُمْ هَمَلًا بِغَيْرِ طَرِيقٍ وَاضِحٍ وَ لَا عَلَمٍ قَائِمٍ»
پیامبر اکرم ص درمیان شما (امت) جانشین و خلیفه تعیین کرد همان گونه که تمام انبیاء علیهم السلام در میان امت خود جانشین انتخاب نمودند وآنها بشریت را بدون راه روشن و نشانه های استوار رها نکرده اند.
اینها نمونه ای از معارف در نهج البلاغه است.
دکتر اسمی در پایان جلسه معنای تمسّک به حدیث ثقلین و تمسّک به ولایت امیرمؤمنان علی(ع) را تدبّر و یاد گیری و در مرحله بعدی عمل به معارف قرآن کریم و اهل بیت(ع) به ویژه معارف نهج البلاغه عنوان کرد.
Share/Save/Bookmark