امتیاز مثبت
۰
 
عضو هیأت علمی دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه:
حکومت حضرت مهدی(عج) پیوندی عمیق و ناگسستنی با واقعه غدیر دارد
عضو هیأت علمی دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه گفت: حقیقت حکومت حضرت مهدی(عج) پیوندی عمیق و ناگسستنی با واقعه غدیر دارد و غدیر آئین نامه حکومتی حضرت مهدی(عج) است.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۴۲
کد مطلب: 11087
 
 
به گزارش پايگاه قرآني دانشگاهي ايحاء از كرمانشاه؛ سر کار خانم دکتر زهره نریمانی از اساتيد هیأت علمی دانشكده علوم قرآني كرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ايحاء به مناسبت عید الاکبر غدیر به موضوع «غدیر آئین نامه حکومتی حضرت مهدی(عج) است» اشاره کرد كه در اين بخش به گزيده اي از سخنان وی خواهيم پرداخت:
ایحا ـ پرسشی که پیوسته در این روز مطرح می شود درباره واژه ولیّ است که رسول خدا در این روز خطاب به همه مسلمان درباره امیرالمؤمنین بکار بردند، حقیقت این واژه چیست؟
پیرامون پرسش خوب و معنا دار شما باید در ابتدا درباره واژه ولی که رسول خدا در غدیر حضرت علی را با این وصف توصیف نمودند مختصر توضیحی دهم آنگاه به پاسخ پرسش بپردازم.
بارها پرسش می شود که چرا پیامبر به صراحت از واژگان دیگر چون حاکم، امام، نائب و... استفاده ننموده و با واژه ولیّ به تبیین جانشین خود پرداخته است؟ یا از سوی دیگر اگر هدف رسول خدا از این واژه دوستی است چرا از واژگان حبّ، ودّ و... که پیش از آن هم بکار برده اند، در این موضع استفاده ننموده اند؟
در همین جا نکته ای را عرض کنم که در واقع اصرار عجیب دو فرقه بزرگ اسلام یعنی شیعه و سنی برای استعمال و انحصار یک معنا از معانی ولیّ در روایت پیامبر اکرم برای من خیلی عجیب است. با اندک تأملی و تغییر در نگرش در باب استفاده واژگان از سوی فصیح ترین و بلیغ ترین انسانها یعنی رسول مکرم اسلام، شاید نکات بدیعی دستگیرمان شود.
لغت مولی و ولایت که هر دو از یک خانواده هستند از معانی گوناگون برخوردارند. برخی گویند: «ولايت» با كسره حرف (و) یاری‌کردن است ولى «ولايت» با فتحه حرف(و) سرپرستى است و نيز گفته‌ شده هر دو واژه حقيقتش همان سرپرستى است كه كارى را به عهد بگيرند. برخی آن را به معنای ولى‏ حكومت، رهبرى، سلطنت، شهرهایی كه والى بر آن حکم‌فرماست، نزديكى و خويشاوندى، هم پیمان و رفیق و... گرفته اند. در معانی دیگر ولی را به معنای قرب و نزدیکی هم گرفته اند. و حتی از دیگر معانی ولی، پیاپی بودن و پشت سر هم آمدن است. یکی از معانی مشهور ولی، دوست است و مورد استفاده برادران اهل سنت در خصوص حدیث مذکور است.
برخورداری واژگان از معانی متعدد و استعمال آن واژگان، گاه می تواند بیانگر آن باشد که متکلم آگاهانه و با هدف إعمال تمام آن معانی در کلام خود از آن استفاده نموده است. این بدان معناست که پیامبر با اشراف به تمام معانی نهفته در این واژه آن را برای حضرت بکار گرفته اند تا بدین وسیله نوع ولایت امیرالمؤمنین را پس از خود در یک واژه به نحو عالی ابلاغ کند. ابلاغی که به تصریح قرآن، مهر امضای نَبوتش است. همانگونه که قرآن در بیان واژگان در اوج فصاحت و بلاغت قرار دارد مهر نهایی آن نیز لزوماً باید از این ویژگی برخوردار باشد. قرآن در بسیاری از موارد از واژگان چند معنایی بهره برده است که به اذعان برخی از مفسران بزرگ، همه آن معانی می تواند مراد خدای تعالی بوده باشد و جمع آنها خود در تکمیل پیام نقش کلیدی دارد. و اصلا شاید یکی از اعجازهای بیانی قرآن را هم همین دانست. رسول اکرم نیز به عنوان ظرف اصیل و مطهر قرآن و مخاطب اصلی و اولیه آن در هنگامه ابلاغِ تتمه رسالت خود، از این هنر اعجازی قرآن بهره برده و برای نصب امیرالمؤمنین از واژه ولی بهره برده است.
تأکید می کنم که در همین واژه ولیّ، بنده یقین دارم پیامبر اکرم اگر از این واژه استفاده نموده، نه به خاطر آن است که العیاذ بالله فصاحت و بلاغتش دچار نقصان شده و از یافتن واژه دیگری عاجز بوده باشد؛ که هرگز چنین نبوده است. بلکه رسول خدا با هدفی کاملاً هوشمندانه، علی و جانشینی او را پس از خود با واژه ولیّ تبیین می کند که با صدای رسا به جهان ابلاغ کند علی، ولیی است که تمام معانی والای واژه را در خود جمع نموده است. به نظر این کمترین، حتی اگر ولیّ را طبق تفسیر برادران اهل سنت هم معنای دوست بگیریم خود می تواند حجتی بر ولایت حکومتی حضرت آن هم در حد اعلای آن شود. در این تعریف و با این نگاه، علی، امیری یاریگر است، علی حاکمی یاریگر و دوست و مشفق و مهربان است. که در پی رسول خدا و پس از ایشان خواهد آمد. ولایت علی با حکومت دیگر حاکمان و دوستی او با دیگر دوستان از اساس متفاوت است. نوع ولایت علی اولاً بلافاصله و در پی ولایت رسول خدا است، ثانیاً در آن حکمرانی و سرپرستی امت نهفته است و مهمتر از همه ولایت علی ولایتی آغشته از دوستی و مهربانی و عطوفت است. توقعی جز این هم از سرپرستی علی بر امت نیست. او به تعبیر رسول خدا پدر امت است و مگر می توان از پدر حکیمی چون علی توقعی جز مهربانی و رحمت و رأفت داشت؟
ولایت علی، حاکمیت جائرانه اموی و عباسی نیست که با غصب و خون و نفرت عجین باشد ولایت علی با عشق و مهر و مودت و هم عهدی، عجین است. تمام معانی نیک واژه ولیّ در ولایت علی نهفته است. لذا سخن در اینکه معنای مورد نظر رسول خدا را در یک معنا از معانی ولی حصر کنیم در واقع به نوعی کم فهمیدن کلام پیامبر اکرم و نیز به فراموشی سپردن نوع ولایت امیرالمؤمنین است.
ایحا ـ با تعاریفی که از این واژه دادید چه ارتباطی میان حکومت حضرت مهدی(عج) و ولایت ایشان وجود دارد؟
حقیقت حکومت حضرت مهدی (عج) پیوندی عمیق و ناگسستنی با واقعه غدیر دارد. اساساً اگر امام زمان قیام نماید و به حول و قوه الهی تشکیل حکومت دهد اولین و مهم ترین پشتوانه حکومتی حضرتش، انتصاب امیرالمؤمنین در غدیر به عنوان ولیّ و سرپرست امت اسلام با آن اوصافی است که گفتیم. در حکومت حضرت مهدی نیز ولایتش که در پی ولایت امامان پیش از خود و در نهایت حضرت علی  است، تمام ویژگی های آن ولایت را در خود نهفته دارد. این برداشت و پیوند میان غدیر و حکومت حضرت سبب می شود تا برخی دیدگاه های ناصحیح درباره حکومت مهدوی اصلاح شود. برای نمونه از آنجا که حکومت مهدوی ولایت است نه حکومت جائرانه، لذا در بطن خود مهربانی و رأفت و سرپرستی یا همان قیمومیت نهفته دارد. برخلاف تصور عوام، در این حکومت مردم با زور شمشیر اسلام نمی آورند و به حق لبیک نمی گویند بلکه خود فوج فوج به محضر حضرتش مشرف می شوند. در واقع پایه و تئوری نوع ولایت و حکومت مهدی (عج) در غدیر برای حضرت تنظیم و لازم الاجرا شده است.
نکته مهم تر آنکه اگر برای هر کدام از اهل بیت زمینه ولایت فراهم می شد همین مبانی و لوازم را داشته و صد البته نتیجه شیرین آن هم همان نتیجه حکومت حضرت مهدی می بود ولی افسوس که پیوسته شیرینی ولایت عادلانه بر حاکمان جائر تلخی ای چون زهر دارد.
Share/Save/Bookmark